لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 16 صفحه
قسمتی متن :
کرسی بندی خشنویسی
یک اثر خوشنویسى مىتواند قالبها گونههاى مختلفى ارائه شود. هر یک قالبها داراى اصول شرایط خاصى باید سوى هنرمند رعایت شود نتیجهٔ صحیح بهدست اید. قالبها عبارتند از: سطر، دو سطر، سیاه مشق، چلیپا، کتابت، قطعه، کتیبه. طى سالیان قالبهاى متعدد براى ترکیب کلمات حروف ایجاد شدند هنرمندان، ایات قرانى متون ادبى علمى اشعار زیبا قالبها نوشتهاند خوشنویسان وفادارى اصول قالبها اثار بدیع بسیار زیبایى خلق کردهاند. سطرنویسی دو سطرنویسی سیاه مشق چلیپا کتابت سطرنویسى مجموعهٔ کلمات جملههایى روى خط کرسى قرار مىگیرند، سطر گفته مىشود. سطر سادهترین قالب براى ارائه نوشته خوشنویسى بشمار مىرود ارکان مهم حساب مىاید. سطر ممکن یک جملهٔ کامل باشد چندین جمله خود جاى دهد. گاهى ممکن جملهٔ کامل نباشد. بنابراین تعداد سطرها یک را، خط کرسىهاى موجود مشخص مىکنند. اصول ضوابط کلى سطر شامل دو قسمت مهم مفردات سطر ترکیب سطر مىشود. مفردات سطر اجزاى سطر است؛ شامل حروف، کلمات اتصالات؛ بکارگیرى قواعد حروف کلمات انجام مىگیرد. ترکیب سطر، چگونگى قرار گرفتن حروف کلمات داخل سطر نحوه ارتباط بین انهاست؛ بطورى سطر زیباترین شکل خود قرار گیرد. مجموعه اجزاى یک سطر باید داخل سطر، بصورتى اصولى زیبا کنار چیده شوند، سطر زیباتر بنظر اید. ترکیب سطر، ذوق سلیقه ابتکار شخص زیبایى نقش اساسى دارد. قواعد اصول اولیهٔ ترکیببندى سطر عبارتند از: رعایت کرسى حروف کلمات، رعایت فاصلهٔ حروف کلمات، کشیدهها جایگاه انها سطر، سوار کردن حروف کلمات، اتمام سطر. خط کرسى خط زمینه یک سطر براى انکه چشم بهخطا نرود حروف کلمات جایگاه خود قرار گیرند، بکار مىرود. سطر، باید فاصلهٔ حروف کلمات یکسان یکنواخت نسبت بهم نوشته شوند، سطر زیباتر خواناتر شود. معمولا فاصله بین حروف کلمات یک سطر، اندازهٔ یک نقطه قلم است. معمولا هر سطر یک دو حرف بهصورت کشیده نوشته مىشود. بعضى حروف الفباى فارسى خط نستعلیق مىتوانند بهصورت کشیده مد نوشته شوند. برخى خروف خود، قابل کشیدن نیستند؛ اما اتصال حروف دیگر قابل کشیدن مىشوند. مثل حرف غ وقتى م متصل شود بهصورت کلمهٔ ”غم“ قابل کشیدن خواهد شد. کشیدهها براى ایجاد توازن زیبایى استفاده مىشوند شکلهاى متنوعى سطر مىبخشند. محل قرار گرفتن انها براساس تشخیص سلیقه تجربهٔ خوشنویس، مىتواند زیبایى اثر چند برابر کند. قطعات خوشنویسی، بخصوص نستعلیق، بعضى حروف کلمات جاى اصلى خود خارج بالاى کلمهٔ قبل خود قرار مىگیرند سوار مىشوند انسجام بیشترى سطر مىدهند. سوار کردن حروف کلمات باعث ایجاد توازن بین سیاهىها سفیدىها یک اثر خوشنویسى مىشود. البته بعضى حروف قواعد خوشنویسى نباید سوار شوند. سطرهاى خوشنویسی، بویژه نستعلیق اخر طرف بالا صعود دارد. یعنى کمى بالاتر سطر نوشته مىشود روى کلمهٔ قبل خود سوار مىشود، عمل اتمام سطر گویند.
دو سطرنویسى نوشتن دو سطر یک بیت، باید قواعد سطرنویسى هر دو سطر رعایت شود. فاصلهٔ دو سطر دو مصرع توجه طول هر سطر ارتفاع حدود ۱۲ ۱۵ نقطه است. کشیدهها دو سطر نباید زیرهم قرار گیرند؛ اما زیبایى اولویت دارد بسته ذوق سلیقه ابتکار خوشنویس محل کشیدهها مشخص مىشود. دوسطرنویسى بیشتر براى نوشتن یک بیت شعر بکار مىرود.
سیاهمشق دیگر قالبهاى خوشنویسى سیاهمشق است. سیاهمشقها دو گروه اصلى تقسیم مىشوند: سیاهمشقهاى تمرینى سیاهمشق قالب یک قطعهٔ زیبا. سیاهمشقهاى تمرینى براى اماده شدن خوشنویس براى اجراى یک قطعهٔ زیبا بکار مىرود، اصل انگیزهٔ ایجاد سیاهمشق همین تمرینها بوده است. سیاهمشقهاى تمرینی، هدف ایجاد یک قطعه نیست. سیاهمشق مىتواند قالبى باشد براى اجراى یک قطعهٔ زیبا. احتمالا قرن دهم هجرى کار صورت گرفته ادامه یافته قرن سیزدهم ظهور میرزا غلامرضا اصفهانى میرحسین ترک اوج خود رسیده است. بیشترین اثار سیاهمشق نستعلیق دوران قدیم مربوط میرعماد بوده است، زیبایى مهارت زیادى اجرا برخوردار است. اما حال قرن سیزدهم بعد قالب سیاهمشق جایگاه خود عنوان یک قطعهٔ ارزش هنرى خوشنویسى پیدا کرد. امروزه قطعات سیاهمشق خوشنویسان برجسته داراى ارزش بالایى عرصهٔ نقاشیخط سیاهمشق بهعنوان دستمایه استفادههاى زیادى مىشود
چلیپا یکى بهترین زیباترین قالبهایى براى نوشتن قطعات خوشنویسى بخصوص نستعلیق استفاده مىشود، چلیپاست؛ مجموع چهار سطر مجموع دو قالب دو سطرى ایجاد مىشود. سطرها داخل بهشکل مورب کج قرار مىگیرند، بهترین قالب براى رباعى دوبیتى است. قالب، سطرها بسیار دقیق حساب شده جاى خود قرار داده مىشوند. تقارن میان فضاهاى پر خالى توازن قطعه چلیپا ایجاد مىکند زیبا جلوه مىدهد. هر دو سطر باید تمام اصول قواعد دوسطرى رعایت شود. معمولا مقدار شیب سطرها طورى خط کرسى سطر اول نیسماز زاویهٔ سخت راست بالا عمود باشد. انواع دیگرى چلیپا وجود دارد تعداد بیتهاى شعر بیش دو بیت است. گاهى قالب چلیپا قالبهاى دیگر مثل دو سطرى ترکیب مىشود انها چلیپاى مرکب گویند. قواعد سطر چلیپانویسى بکار مىرود. اما ترکیب کلى چلیپا تعداد، طول محل کشیدهها تعیین مىکند. طول سطرهاى چلیپا نباید زیاد کوتاه بلند باشد. اندازهٔ قلم چلیپاى معمولی، حدود ۵/۱ ۵/۲ میلىمتر است. تنوع ترکیب چلیپانویسى بسیار زیاد است؛ بخشى مربوط انتخاب کشیدهها تنظیم انها نسبت .