لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 102 صفحه
قسمتی متن :
مقدمه
شناخت انسان یکی مسائلی که ذهن متفکران گذشته حال خود مشغول کرده است. اهمیت بحث، بدان حد که فلاسفه، بخشی مباحث خود بدین موضوع، اختصاص دادهاند. تحقیق گامی شناخت بیشتر اشرف مخلوقات یعنی انسان بردارد بررسی قوای نفس انسان بپردازد تحقیق نظرات چهار فیلسوف بزرگ اسلامی یعنی ملاصدرا شیرازی، ابن سینا، سهروردی فارابی مورد بررسی قرار گرفته وجوه تمایز نظرات، تبیین خواهد شد. مسئله قوای نفس انجاییکه جنبه معرفت شناسی نسبت انسان دیگر موجودات دارد، زمانهای گذشته مورد توجه بوده طوریکه ارسطو، کتاب نفس خود، اینباره سخن گفته، همچنین فارابی، کتاب سیاسه المدنیه خود موضوع پرداخته، ابن سینا کتاب اشارات تنبیهات کتاب شفایش ملاصدرا کتاب مهم اسفارش، بخش مهمی مسئله قوای نفس اختصاص دادهاند. اما سوالاتی که حول موضوع مطرح میشوند عبارتند از: 1ـ قوه اصطلاح عام اصطلاح فلاسفه حیطه معرفت نفس چه معنی است؟ 2ـ ایا قوای نفس انسان متعددند؟ 3ـ ملاک تعدد قوا چیست؟ 4ـ رابطه نفس قوا چگونه است؟ 5ـ ایا تعدد قوای نفس، نفس متعدد شود؟ 6ـ نفس حیوانی نباتی دارای چه قوایی هستند؟ 7ـ ایا انسان عنوان برترین موجود اشرف مخلوقات، قوای موجود نفوس حیوانی نباتی داراست؟ صورت وجه اختلاف انسان نبات حیوان چیست؟ اینها سوالات اصلی مهم حول موضوع قوای نفس میباشند که تحقیق سعی که انها پاسخ داده شود. اما مطالبی که تحقیق امده عبارتند از:
بخش اول، کلیاتی موضوع نفس بیان میکند که شامل تعریف نفس، بررسی ماهیت نفس اثبات وجود نفس میباشد.
اما بخش دوم، تعریف قوه پرداخته ملاک تعدد قوا مورد بررسی قرار میدهد.
در بخش سوم، قوای نفس نباتی شرح داده میشود بخش چهارم، قوای نفس حیوانی مورد بحث واقع میشود بخش اخر، قوای نفس انسانی که کاملترین موجود است، مورد بررسی قرار میگیرد.
کلید واژههای تحقیق عبارتند از: نفس، قوا، نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس ناطقه انسانی، قوه غاذیه، قوه نامیه، قوه مولده، مشاعر باطنی، مشاعر ظاهری، قوای محرکه، قوای مدرکه، قوای عاقله، عقل نظری عقل عملی.
در تحقیق سعی شده که منابع دست اول کتب اصلی چهار فیلسوف بزرگ مراجعه شود روش گرداوری مطالب، روش کتابخانهای مهمترین مرکز مراجعه محقق استفاده کتب، کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع) بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ ارزشیابی مقایسهای نوع تحقیق بنیادی نظری است. انتها لازم که زحمات استاد بزرگوار، سرکار خانم ذوالحسنی که اینجانب انجام تحقیق یاری بسیار فرمودهاند، نهایت تشکر داشته باشم.
بخش اول:
کلیات
موضوع نفس یکی مباح مهم فلسفی که دانشمندان یونانی فلاسفه اسلامی درباره گفت گو پرداختهاند؛ طوریکه علمالنفس شناخت خود یکی بحثهای حکمت مشاء اشراق حکمت متعالیه است: ابن سینا، بحث نفس حکمت طبیعی بیان کرده علت امر چنین ابراز کرده است: «ذات حیوان نبات دو چیز مرکب است: نفس که صورت محسوب میشود جسم که ماده شمار میرود خاطر علاقه نفس بدن جهت تدبیر تکمیل، موضوع نفس جزء طبیعیات قرار داده شده است.() اما سهروردی، بحث نفس شناسی الهیات مطرح کرده که مبین نگاه ویژه او نفس است. علمالنفس سهروردی نمیتوان اصل اساسی حکمت اشراق که بحث ارباب انواع مثل افلاطونی جدا دانست. زیرا نگاه نفس اغاز ملکوتی دارد اغاز ملکوتی مراتب طولیه غرضیه که تمام فعلیات ظهورات تجلیات جهان حتی فیضهایی که نفس میرسد میتوان توجیه کرد.()
اما صدر المتالهین خلاف پیشینیان، فلسفه خویش چهار بخش امور عامه، طبیعیات، الهیات معنی الاخص علم النفس عرضه کرد بدین ترتیب، تاسیس یک بخش مستقل، تمام مباحث مربوط نفس کنار گرد اورد.()
نفس اصطلاح فلسفی، شامل نفس انسانی، حیوانی نباتی میشود که تحقیق نفس همین معنای عام کار برده میشود.