لینک دانلود خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word قابل ویرایش پرینت
تعداد صفحات: 26
تعریف خلاقیت
در رویکردی عمومی، نگاه خلاقیت، منظری توسعه مدارانه جهتگیری اثربخش دارد. خلاقیت دیرباز عنصری تماما ذاتی نهادینه شده تقریبا موروثی قلمداد شده ولی انچه که امروز عنوان نگرش خلاقانه، طراحی خلاقانه، استعداد خلاق بیشتر همه تفکر خلاق موسوم است، پارادایمی فراتر عنصری رویکردی درونی است.
در رویکردی عمومی، نگاه خلاقیت، منظری توسعه مدارانه جهتگیری اثربخش دارد. خلاقیت دیرباز عنصری تماما ذاتی نهادینه شده تقریبا موروثی قلمداد شده ولی انچه که امروز عنوان نگرش خلاقانه، طراحی خلاقانه، استعداد خلاق بیشتر همه تفکر خلاق موسوم است، پارادایمی فراتر عنصری رویکردی درونی است. نگاه نوین خلاقیت، اموزش محور پرورش مدار میداند تقویت فعلیت چارچوب شئون فکری حوزههای عملی ممکن میشمارد. تعریف خلاقیت کارشناسان، خلاقیت «توانایی نگاه جدید متفاوت یک موضوع» (ورتهایمر ۱۹۴۵) فهم بهتر سازماندهی شده« (کلی راجرز ۱۹۶۵) »حدس زدن منظم کردن فرضیهها (تورنس ۱۹۶۵) »فهم ناخوداگاه هدایت شونده سوی بینشهای جدید» «توردوریکاردز ۱۹۸۸
(تولید ایدههای جدید مفید )امیلی ۱۹۶۶( تفکر جانبی برابر تفکر عمودی )ادوارد دوبونو ۱۹۶۶( تفکر واگرا برابر تفکر همگرا )گیلفورد ۱۹۶۶( معرفی پدیدهها روشهای جدید توانایی خلق کردن نیروی تخیل )گات لوییس ۲۰۰۰( ارائه رهیافتهای جدید غیرمعمولی اثربخش )پاپالیا ۱۹۸۸( برقرار کردن ارتباطات جدید) استنبرگ اوهارا ۱۹۹۷) تعریف کردهاند. نگاه ما «خلاقیت برایند نیروهای تخیلی تعقلی فرد که استفاده دانستههای قبلی کشفیات جدید، قالبهای ذهنی محدودیتهای فکری او میشکند رهیافتهایی نو حل مسئله ارائه میدهد». قوه تعقل قوه تخیل انسان دو سوی طیف ذهنی انسان قرار دارد خلاقیت محصول پرورش متناسب همگون دو قوه چه بسا رشد ناهمگون یکی دو قوه انسان دام جمود فکری خیالپردازی مالیخولیایی بیندازد. خلاقیت دو پایه تصورات تعقلات بنا نهاده شده که برایند انها منجر تولید ایدههای خلاقانه میشود انسانهای خلاق عموما کسانی هستند که دو قوه خوبی وجودشان پرورش داده باشند برایند دو جهت مقاصد اهداف خود استفاده کنند.
خلاقیت عنوان یک تولید
ادیسون ( اختراع برق( گراهام بل) اختراع تلفن) هر دو مولد چیزهای جدیدی بودند که جامعه بشریت منقلب کرد. همینطور پیشرفت های پزشکی ، کارهای هنری، اصول قوانین علمی جمله تولیدات خلاق محسوب شوند.
خلاقیت بعنوان یک فرایند
طبق توصیف، خلاقیت فرایندی که فرد درگیر میشود حتی اگر تولید چیز خاصی منجر نگردد. همه افراد توانند عملکرد خلاقی داشته باشند. عملکرد خلاق شامل فکر کردن ، صحبت کردن، بازی ، نوشتن، رقصیدن، اواز خواندن، نواختن موسیقی ، ازمایش دستکاری کردن ایده اشیا باشد. بنابراین هر فعالیت هنری کودک خردسال تواند خلاق باشد. خلاقیت کودکان سال های اولیه زندگی بیشتر مبتنی فرایند است. یعنی کودک، یک نقاشی شروع کند اما کامل نکرده رها کند. عملکرد یعنی قرار گرفتنی فرایند خلاقیت حتی اگر منجر تولید کی اثر نشود.
خلاقیت بعنوان یک مهارت
گرچه همه کودکان بالقوه خلاق هستند اما توانایی بدون تمرین خاموش شود. خلاقیت شکوفایی نیاز تمرین دارد. بعنوان مثال مهارت بازی تنیس بدون تمرین, سرعت بین رود. یک بازیکن خوب، دائما تمرین کند. بدون تمرین ، توانایی نوشتن ، موسیقی ، اواز ، رقص ، نقاشی بسیاری دیگر ... ممکن متوقف شود. ▪ خلاقیت عنوان یکسری ویژگی های شخصیتی: برخی محققان ویژگی افراد خلاق مطرح کنند. ویژگی عبارتند از: جسارت ، کنجکاوی ، انعطاف پذیری، استقلاب، درونگرایی، ناهمنوایی، شوخ طبعی گرایش تجربه کردن و.... .
خلاقیت عنوان یکسری شرایط محیطی
منظور شرایط محیطی، افراد، مکان ها، اشیا، تجربیات است. کودکان هیچ قادر خلق چیزی نیستند. انها ترسیم کردن خلق چیزی نیاز تجربه دارند. بعنوان نمونه، کودکی که فرودگاه مرز هوایی ندیده سختی تواند بازی فعالیت دیگرش، فعالیت خلاقانه داشته باشد. همین ترتیب، بیان خلاقیت، هرچه زمینه تجربیات فرد مکان ها، اشیا سایر افراد بیشتر باشد، عملکرد وی فعالیت های خلاقانه بیشتر است. محیط خانه یکی عوامل مهم پرورش خلاقیت محسوب گردد. اگر محیط خانه دیدگاه خوش بینانه نسبت موضوع وجود داشته باشد. کودکان بیشتر استعداد های خود بروز دهند. تحقیقات نشان داده که اگر: والدین کودکانشان احترام بگذارند، نسبت توانایی فرزندشان اعتماد داشته باشند، کودکان شان اجازه کشف کردن تصمیم گیری بدهند، ارزش های خانواده همیشه مبنای صداقت، شایستگی، منطق موفقیت باشد، پرورش رشد خلاق کودکان خود کمک کرده اند.