سامانه بازاریابی بهترین فایل های ایرونی

جستجو پیشرفته بهترین فایل های ایرانی از سایتهای مختلف علمی

سامانه بازاریابی بهترین فایل های ایرونی

جستجو پیشرفته بهترین فایل های ایرانی از سایتهای مختلف علمی

تحقیق موضوع اعتدال میانه جهاد نفس


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 24 صفحه


 قسمتی متن : 

 

اعتدال میانه روی

اعتدال ریشه عدل، معنی میانه گیری ما بین دو حالت یک چیز نظر کمی کیفی تناسب برقرار کردن میان دو است، چنانکه روزها شب بهاری پاییزی که اندازه یکدیگرند، «اعتدال بهاری پاییزی» گفته شود.

برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» که پرهیز افراط تفریط هر کاری اطلاق شود واژه معادل عربی «اقتصاد» که فرهنگ اسلامی کاربرد بیشتری دارد.

ضرورت اعتدال

نظام عالم اساس هندسه دقیق پی ریزی گشته است.

جهان چون چشم گوش خدو ابروست که هر چیزی جای خویش نیکوست

همه پدیده عالم بزرگترین کهکشان گرفته کوچکترین ذرات اتم، قانون عادلانه خلقت که «حقیقت» نامیده شود ـ پیروی کنند، تعبیر امام علی ـ علیه السلام ـ :

«...بالحق قامت السموات و‌ الارض فیما بین العباد»

اسمانها زمین میان بندگان، حق برپا شده است.

افریننده حکیم «عالم تکوین» فرمانده توانای «عالم تشریع» هست؛

«و هو‌ الذی فی السماء اله فی الارض اله و‌ هو الحکیم العظیم»

و او کسی که اسمان خداست زمین خداست او بسیار حکمت دانش است.

افرینش انسان چنین قانونی پیروی کند هرگز نارسایی نوسان اصل خلقت او وجود ندارد او خواسته شده که هماهنگ عالم افرینش صراط مستقیم «عدال ش:9658 2622 م ت اعتدال» گام نهد هیچ گاه افراط تفریط نگراید. امیرمومنان ـ علیه السلام ـ فرماید:

«علیک بالقصد فی الامور فمن عدل عن القصد‌ جار من اخذ عدل»

بر تو باد میانه کارها؛ هر کس میانه روی گرداند، ستم کند هر کس چنگ زند، ‌عدالت ورزد.

نمونه کاربردی

اصل اعتدال، باید شکل کلی فراگیر سراسر زندگی فردی اجتماعی انسان حاکم باشد همیشه همه جا افکار، کردار گفتار او برگیرد. جا حد گنجایش مقاله، سه محور یاد شده توضیح دهیم.

الف ـ افکار

منشا همه تصمیمات ادمی، فکر اندیشه اوست؛ اگر فکر معتدل مستقیم باشد، رفتار فرد راه اعتدال پوید اگر اندیشه بیماری عدم اعتدال گرفتار شود، اعمال انسان افت افراط وتفریط دچار شود. امیرمومنان ـ علیه السلام ـ نقش کلی حیاتی اندیشه چنین بیان کند:

«من فکر قبل العمل کثر صوابه»

هر کس پیش اقدام اندیشه کند، درستی عملش افزون گردد.

و سخنی نغز حکیمانه، سنجش راستگرایی چپگرایی اعتدال اندیشه پرداخته، فرماید:

«الیمین الشمال مضله الطریق الوسطی هی الجاده»

راست چپ روی، گمراهی راه میانه، جاده زندگی است.

این راه‌ میانه، همان تفکرناب توحیدی که میان کلافهای سردرگم، اندیشه خرافی کفر، شرک، دوگانه پرستی، تثلیث رهبانیت، جبروتفویض، تناسخ، تجسم، مادیگری، گزافه پرستی ... عنوان «صراط مستقیم» خودنمایی کند همه موحدان حقجو خویش جای دهد سر منزل مقصود ـ یعنی قرب الهی ـ رساند.

تندروهای افراطی، کلی منکر افریدگار جهان نظم حکمت حاکم شوند، حتی واقعیت محسوس منکر شوند تعبیر قران:

«و اذا قیل لهم ماذا انزل ربکم قالوا اساطیر الاولین»

و هنگامی که انان پرسش شود: پروردگارتان، چه فرو فرستاده؟ پاسخ دهند: (اینها) افسانه گذشتگان است!

ولی همین پرسش اگر صاحبان اندیشه معتدل مستقیم پرسیده شود، چنین پاسخ دهند:

«و قیل للذین اتقوا ماذا انزل ربکم قالوا خیرا للذین‌ احسنوا فی هذه الدنیا حسنه ولدار الاخره خیر...»

از متقیان پرسند: پروردگار شما چه چیز نازل کرده؟ پاسخ دهند: خیروخوبی؛ کسانی که نیکی کردند، دنیا نیکی سرای اخرت بهتر است.

تفریط گرایان کندرو هر موجود ناتوان ناقصی خدایی گیرند کهکشان گرفته سنگ چوب پرستند افراد سروپا برابر خدا فرمان برند انجا پیش روند که مانند یهودیان نابکار معتقد شوند که خدا صحنه افرینش بیکاره دست بسته گوشه نشسته ناظر کارکرد دیگران ملک خویش است؛

«و قالت الیهود ید الله مغلوله غلت ایدیهم لعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان...»

یهودیان گفتند: دست خدا بسته است، دستهای خودشان بسته باد سبب انچه گفتند لعنت شدند! بلکه دستهای خدا باز است.

امام صادق ـ علیه السلام ـ تفسیر ایه فرمود:

یهود گفتند: خداوند (با افرینش نخستین) دست افرینش کشید فزونی کاستی ایجاد نمی کند ولی خداوند ایه اظهارات انان تکذیب کرد.»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.